Drie belangrijke stappen voor echte impact

Is jouw bedrijf al volop aan de slag met medewerkersvrijwilligerswerk of willen je starten of een volgende stap zetten? Good Busy helpt je verder op weg en verenigt bovendien bedrijven die goed willen doen. We zijn er voor de ervaren ‘do gooders’, maar ook voor bedrijven die de eerste stap naar vrijwilligerswerk zetten. Voor grote en kleine organisaties.

 

Opzet van strategisch beleid


Naar het opzetten van strategisch beleid rondom vrijwillige inzet van je medewerkers is nationaal en internationaal veel onderzoek gedaan. Good Busy werkt hierin onder andere samen met expert Chris Jarvis, directeur van het RW Institute. Aan de hand van 5 succesprincipes ontwikkelden wij een toolkit voor het opzetten van strategisch beleid. De insteek is praktisch, vanuit het perspectief van ondernemingen. 

Praktisch organiseren van medewerkersvrijwilligerswerk

Hoe kan je het vrijwilligerswerk als bedrijf nou handig organiseren? Je bent misschien al gestart met een eenmalige activiteit en wilt die wellicht uitbouwen tot een diepgaande relatie met je maatschappelijke organisatie. Daarvoor biedt Good Busy een praktisch playbook. Je kunt direct aan de slag.

 


Organisaties die helpen

In het hele land en lokaal zijn professionele intermediairs en landelijke platforms die jouw organisatie kunnen helpen met het opzetten en/of uitvoeren van jullie medewerkersvrijwilligerswerk. Zij kennen de lokale markt en kunnen verbinden tussen jouw bedrijf en maatschappelijke organisaties. Aan deze dienstverlening kunnen kosten verbonden zijn. Vind hier een (lokale) intermediair.


Blijf op de hoogte

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

 

 

 

 

 

 

 

Handige hulpmiddelen

In navolging van het meer theoretische deel één van het Webinar van Chris Jarvis, waarvan we laatst al een samenvatting aanboden, biedt deel twee meer concrete tips om programma’s op te zetten voor medewerkersvrijwilligerswerk.

De gehele training van Chris Jarvis is kosteloos te volgen en handig voor HR-medewerkers die zich bezig houden of willen starten met (het opzetten van) medewerkersvrijwilligerswerk.

Eerst nog even dit: waarom doen bedrijven vrijwilligerswerk?

De kerntaak van bedrijven is niet om medewerkersvrijwilligerswerk te stimuleren. En toch doen steeds meer bedrijven aan maatschappelijk betrokken ondernemen. Dat is omdat ze ontdekt hebben dat het voordelen heeft: ziektekosten dalen, de betrokkenheid van de medewerkers wordt vergroot en nieuwe werknemers werven gaat beter omdat met name jonge mensen naar mogelijkheden zoeken om zich maatschappelijk nuttig te maken. Daarnaast biedt vrijwillig inzetten de mogelijkheid om talenten en leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen en en worden bedrijven positief gewaardeerd door hun werknemers. Uitgedrukt in geld levert een werknemer die zich vrijwillig inzet ook nog geld op (bijvoorbeeld te danken aan meer inzet en minder ziekteverzuim).
Vrijwillig inzetten vergroot het empathisch vermogen. Dat heeft voordelen, ook in werksituaties. Empathische medewerkers kunnen zich goed aanpassen en voelen zich verbonden met anderen. Ook is empathie een uiting van emotionele intelligentie. En meer emotionele intelligentie leidt weer tot betere leiders en resultaten.

De drie stappen voor de meeste impact

Als je als bedrijf echt impact wil maken, niet enkel op de maatschappij, maar ook op de medewerkers, dan is het belangrijk om de medewerkers ook enige context mee te geven. Simpel gezegd: als ze enkel ergens een tuin opknappen zonder te weten voor wie en waarom, halen ze er weinig uit, behalve even een goed gevoel. De eerste stap is om een briefing vooraf te organiseren, waarin mensen horen voor wie ze zich inzetten en waarom dat belangrijk is. Stap twee is om de medewerkers op de meest passende vrijwilligersplek te hebben (zie ook de vrijwilligersreis) en de laatste belangrijke stap is om te evalueren. Hierbij gaat het niet om terug te kijken op de praktische zaken, maar om de rol van de medewerkers in het geheel te bekijken en effecten te meten. Twee vragen zijn hierbij belangrijk: wat hebben ze ervaren en was het wat ze ervan verwacht hadden?

Praktische tips voor het organiseren van een vrijwilligersevent

Om te zorgen dat bedrijven goed aan de slag kunnen, geeft Jarvis in zijn training nog enkele praktische tips aan bedrijven voor de voorbereidende fase.

  • Zorg om te beginnen voor een aantal maanden doorlooptijd. Zo kun je op zoek naar een maatschappelijke organisatie of doel dat bij het bedrijf past en in gesprek gaan.
  • Beschouw de maatschappelijke organisatie als een partner, ontdek wat hun behoeften zijn en leg uit wat de behoeften van het bedrijf zijn.
  • Neem de regie over het projectmanagement in eigen handen en die van collega’s. Leg de verantwoordelijkheid ervoor niet bij de maatschappelijke organisatie, aangezien zij vaak beperkt zijn in hun tijd.
  • Vraag of de organisatie de briefing kan doen en kan vertellen over wat de vrijwilligers gaan doen en voor wie ze het doen.

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.