Samen Ouder Worden

3575 keer bekeken 0 reacties

In maart 2019 is NOV gestart met het programma Samen Ouder Worden. Onze ambitie is dat ouderen in Nederland met kwaliteit van leven en zinvol oud kunnen worden.

Deze ambitie realiseren we samen met ouderen en met/door vrijwillige inzet. Medewerkers van tien deelnemende (landelijke) vrijwilligersorganisaties geven aan deze ambitie lokaal sturing. Zij werken, samen met Vereniging NOV, op 38 plekken in Nederland, in 40 lokale trajecten aan deze ambitie. De lokale trajecten zijn gestart met een lokale verkenning en krijgen steeds meer vorm. Centrale thema’s die terugkomen zijn zingeving, ouderenparticipatie, samenwerking tussen formele en informele zorg. Alle trajecten vind je hier.

Wat werkt en waarom?

Aansluitend op de hiervoor genoemde ambitie, willen we in het programma nog meer bereiken. Dat doen we onder andere door het opzetten van onderzoek. Het programma Samen Ouder Worden is een  programma waarin we samen willen ontdekken wat werkt. Zo verzorgt Movisie de evaluatie van de lokale trajecten en heeft daartoe het instrument lokale monitor ontwikkeld. De Universiteit voor Humanistiek (UvH) helpt ons te monitoren naar wat werkt door onderzoek te doen door meervoudige casestudies. Bij de inzet van UvH gaat het om het blootleggen van werkzame bestanddelen: wat werkt en waarom?

Ook is in het programma ruimte gemaakt voor het ontwikkelen van toerusting op tweeërlei vlak:

1. Enerzijds instrumenten voor vrijwilligers en coördinatoren om (emotionele) overbelasting te voorkomen.
  2. Anderzijds toerusting van vrijwilligers en coördinatoren op het omgaan met levens- en zingevingsvragen in het kader van zinvol ouder worden.

Vrijwilligersreizen om te leren

In het programma gaan we ook op zoek naar mogelijkheden om meer vrijwillige energie vrij te maken door het betrekken van ouderen (55+), evenals jongeren, om zich vrijwillig in te zetten. Daarvoor zijn we in 2019 gestart met een pilot Vrijwilligersreizen. Dit is een variant op de Customer Journey. Het doel is om te komen tot een aanpak die breed bij kan dragen aan het stimuleren van vrijwillige inzet door de interesses en talenten van nieuwe vrijwilligers centraal te zetten.

Het programma Samen Ouder Worden loopt tot 2023.

Waarderen

X (voorheen Twitter)