Pas geleden hebben we vanuit MOOIWERK een sessie georganiseerd met als thema FLEXIBEL VRIJWILLIGERSWERK. Daarin hebben we het onder andere gehad over het aanbieden van korte klussen en eenmalige activiteiten, het bieden van projecten met een kop en een staart en hoe je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk dat iedere vrijdagavond plaatsvind kunt laten invullen door een team van vrijwilligers in plaats van 1 en dezelfde vrijwilliger.
Ook hebben we besproken hoe je minder kunt denken vanuit functies en meer vanuit taken en hoe je daardoor taken kunt opknippen en verdelen onder meerdere vrijwilligers.
Uit deze sessie kwamen enkele interessante en goede vragen die ik hier ook graag eens zou willen neerleggen. Want we weten allemaal dat het belangrijk is om te flexibiliseren, maar dan loop je als je organisatie soms ook tegen een aantal dingen aan. Bijvoorbeeld:
- Meer flexvrijwilligers in je organisatie: meer mensen zijn actief op een locatie of afdeling: hoe hou je het complete team betrokken en hoe hou je het overzichtelijk?
- Wanneer is een vrijwilliger een vaste vrijwilliger en wanneer een flexvrijwilliger? Waar leg je de grenzen en maak je onderscheid tussen deze vrijwilligers?
- Meer flexvrijwilligers/incidentele vrijwilligers: hoe combineer je dit met AVG, overeenkomsten? Hoe ‘garandeer’ je de geheimhoudingsplicht, veiligheid bewoners/deelnemers, vertrouwelijkheid?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, ideeen en goede voorbeelden!
Groetjes
Marije