Zelf regelen of een intermediair inschakelen?

1404 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

Bedrijven die besloten hebben om medewerkersvrijwilligerswerk te gaan doen, komen voor een keuze te staan: gaan we het zelf regelen of schakelen we hulp in? Onderstaande informatie kan helpen om die keuze te maken.

Zelf regelen

Het makkelijkst is het om direct in het eigen netwerk van het bedrijf te zoeken. Zijn er wellicht al goede contacten met een maatschappelijke organisatie? Wellicht zet iemand zich al ergens in waar hulp nodig is en denk bijvoorbeeld eens aan een sportclub die iemand kent of een verzorgingshuis waar een ouder zit. Voor bedrijven die zelf contact wil leggen, hebben we een aantal tips:

Hulp van een intermediair

Vanuit het werkveld horen we bij Good Busy regelmatig dat het lastig kan zijn, om zelf alles te regelen. Voor bedrijven bestaat ook de mogelijkheid om een intermediair in te schakelen. Het verbinden van bedrijven met maatschappelijke organisaties en alles wat daarbij komt kijken is hun dagelijkse werk en zij kennen het netwerk goed. Good Busy heeft een wegwijzer waarop je deze intermediaire organisaties in jouw omgeving kunt vinden. De voordelen die door bedrijven genoemd worden:

Tijdsbesparing: zelf zoeken kan tijdsintensief zijn, zeker als je niet goed weet waar te beginnen. De uren die je daarin zou moeten stekken, zou je op die manier kunnen uitbesteden.

Beschikbare kennis: Bij intermediairs is bekend wat maatschappelijke organisaties nodig hebben en wat er mogelijk is. Ook hebben ze een groot netwerk aan maatschappelijke organisaties. Daarnaast kennen ze ook de te nemen stappen en hoef je in dat opzicht het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Driedubbele impact: Intermediairs houden de belangen van alle partijen in de gaten: bedrijf, de medewerkers en de maatschappelijke organisatie. Ze hebben ervaring en creativiteit om vraag en aanbod bij elkaar te brengen en denken mee om voor alle partijen tot het beste resultaat te komen.

Geen communicatiekloof: bedrijven en maatschappelijke organisaties hebben vaak een andere cultuur en ‘taal’, waardoor het soms wat lastig is elkaar te begrijpen en makkelijk tot een doel te komen. Intermediairs kunnen goed verbinden omdat ze zowel ‘corporate’ taal spreken als die van maatschappelijke organisatie.

Zichtbaarheid: in de communicatiekanalen van intermediairs worden vaak de matches meegenomen en dat geeft nog meer zichtbaarheid voor het bedrijf (en de organisatie).

Of je het nu zelf regelt of gebruik maakt van een intermediar: het is fantastisch dat ook jouw bedrijf zich in wil zetten voor de samenleving. Succes met je volgende stap!

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.