Een collectieve positieve impact: de Global Community Impact Day van Adyen

341 keer bekeken

Begin deze zomer kwamen bijna 4000 medewerkers van het bedrijf Adyen naar Amsterdam voor een week vol teambuilding . Onderdeel van het programma was de Global Community Impact Day: een dag vol vrijwilligerswerk. Een mooi voorbeeld om via je werkgever kennis te maken met vrijwilligerswerk.

Rond de 300 mensen zouden zich waarschijnlijk inschrijven, had Anna Rysenbry ingeschat. Het werden er in totaal 900. Als Sustainable Development Manager is ze verantwoordelijk voor de Global Community Impact Day en aangenaam verrast door het enorme enthousiasme. Adyen is een financiëel technologieplatform dat sociale betrokkenheid hoog op de agenda heeft staan. Anna denkt dat de vele jonge, ambitieuze medewerkers de reden zijn voor het succes van de dag. “Juist deze medewerkers vinden het heel erg belangrijk om zich in te zetten voor de maatschappij. Sommige mensen doen al vrijwilligerswerk, maar niet iedereen kent de weg ernaartoe. Deze gezamenlijke dag helpt om kennis te maken met de wereld van volunteering. Zo is het makkelijker om op de plek waar ze vandaan komen ook iets te gaan doen.”

Paid time off to volunteer

Adyen heeft wereldwijd 27 kantoren met medewerkers die elk jaar een week bij elkaar komen in onze hoofdstad. De communitydag, die dit jaar voor het eerst plaatsvond als onderdeel van die week, is één van de mogelijkheden die medewerkers hebben om zich via ‘paid time off’ vrijwillig in te zetten. “Wat medewerkers willen doen, mogen ze zelf bepalen, zolang het past bij één van de zeventien Sustainable Development Goals van de VN. Het hele jaar door hebben we verschillende projecten lopen in de landen waar we werkzaam zijn. Ook voor de communitydag wilden we zorgen dat er voor ieder wat passends zou zijn.” Om te zorgen voor keuzemogelijkheden, zocht Anna de samenwerking met Adam Helpt. In dit Amsterdamse project komen Serve the City en Stichting Present Amsterdam samen. Beide zijn bemiddelaar tussen maatschappelijke organisaties en groepen voor eenmalige projecten, waaronder groepen vrijwilligers uit het bedrijfsleven.

Een collectieve positieve impact

Brigitte Vonck-Makkinje, werkzaam voor Adam Helpt, organiseerde eerst een aantal losse projecten voor Adyen om te zien of er een klik was. “Die was er en toen kwam het verzoek voor het organiseren van de communitydag. Omdat mensen verschillende talenten en behoeften hebben, wilden Anna en ik zorgen dat medewerkers van Adyen zich voor allerlei klussen konden inschrijven. We hebben gekozen om de activiteiten te laten plaatsvinden in één specifiek stadsdeel waar wel wat extra positiviteit en aandacht naartoe mag: Stadsdeel Zuidoost. Met onze maatschappelijke partners in de wijken hebben we projecten opgepakt. Toen de inschrijving geopend was, bleek dat er meer dan het dubbele aantal mensen zich wilden inzetten. Dus hebben we opgeschaald.”
Volgens Anna blijkt hieruit hoe belangrijk medewerkers het vinden om van maatschappelijk nut te zijn. “Naast de 566 mensen die via Adam Helpt aan de slag gingen, hadden we ook nog een paar honderd mensen die wat gingen doen voor organisaties waar we al langer samenwerkingen mee hadden, zoals Hack your Future en de Make A Wish Foundation.” Voor Anna was de communitydag een succes. De medewerkers vonden het fijn om zich in te zetten voor een goed doel en tegelijkertijd tijd door te brengen met collega’s die ze nog niet kenden. Ze vonden het geweldig dat het bedrijf dit ondersteunde. “Ik hoorde verhalen van collega’s die gingen tuinieren bij mensen die dat zelf niet konden door financiële zorgen of gezondheidsproblemen. Ook zijn er fietsen gerepareerd, zodat mensen weer makkelijk kunnen reizen en hebben we speeltuinen opgeknapt en fruit uitgedeeld.  Op deze manier hebben we een collectieve positieve impact kunnen maken. Ook is het zo dat mensen door deze kennismaking geïnspireerd zijn om in hun eigen land wat te gaan doen. De ervaring was heel waardevol en onze medewerkers hadden echt het gevoel iets waardevols gedaan te hebben.”

Het verhaal van Adyen is een inspirerend voorbeeld hoe je laagdrempelig kennis kunt maken met medewerkersvrijwilligerswerk in de zogenaamde "Toeristenfase" als opmaat naar structureel vrijwilligerswerk. Lees hier meer over in dit artikel.

En wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen