Re-integratie via vrijwilligerswerk in de zorg: de KLM-methode

835 keer bekeken

De ouderen van verschillende verzorgingshuizen in de Randstad hoeven niet de lucht in om te genieten van de gastvrijheid van de cabincrew van KLM. Medewerkers die tijdelijk zijn uitgevallen re-integreren namelijk in de zorg. Omgaan met verzuim via maatschappelijke inzet, zo doet KLM dat.

De dag begint met een briefing. Voor de ruim honderd medewerkers die dagelijks aanwezig zijn in een van de drie verzorgingshuizen waarmee KLM samenwerkt, is dat het startpunt. “Het is net als op de werkvloer.” Stella O Sullivan is manager cabinepersoneel en verantwoordelijk voor preventie, vitaliteit en re-integratie. “Wat ze normaal gesproken in de lucht doen, doen ze nu tijdelijk in een verzorgingshuis.”

Re-integreren op een duurzame manier

Stella wil graag dat medewerkers kunnen re-integreren op een duurzame manier. “Op arbeidstherapeutische basis starten na ziekteverzuim kan lastig zijn in een drukke omgeving, zoals bij KLM. Mensen vielen er juist weer eerder door terug en bleven daardoor uiteindelijk langer thuis zitten.” Het idee om het personeel te laten re-integreren in een andere omgeving kwam door Stella zelf. “Ik kwam in aanraking met de zorg vanwege mijn oma. Toen zag ik wat zorgtekorten doen met ouderen. Juist voor het onderdeel welzijn is structureel minder tijd. Ik zag een match tussen de mensen van KLM die re-integreren en de zorg. We hebben goed de tijd genomen om dit project handen en voeten te geven en werken nu samen met drie huizen.” Verzorgings- en verpleeghuis Eduard Douwes Dekker in Amsterdam was de eerste plek waar een samenwerking tussen KLM en de zorg plaatsvond. Zorginstelling Laurens in Rotterdam volgde en Utrecht zou ook een mooie locatie zijn. Stella legde contact met Ester Vlaming, Netwerkcoördinator Eenzaamheid voor Utrecht Omarmt en Ambassadeur Informele Zorg Utrecht. “Ester linkte me aan De Bijnkershoek in Utrecht, een huis van AxionContinu.”

Werkgeluk en zingeving

Volgens Stella is deze manier van re-integreren een gouden greep. “In de verzorgingshuizen kunnen re-integranten een paar uur aan de slag in een rustige werkomgeving. De methode die we hanteren is dezelfde als op de werkvloer, dus we starten de dag met een briefing en iedereen krijgt duidelijke instructies. Per locatie is een coördinator van KLM zelf aanwezig, want onze medewerkers zijn nog in opbouw en kwetsbaar wat dat betreft. Ook belasten we op die manier de huizen niet met extra werk.”
De KLM’ers hebben geen zorgtaken, maar zijn er voor de beleving van de bewoners en kunnen hun sterkte kanten inzetten. “Gastvrijheid, vriendelijkheid, mensen een fijn gevoel geven, dat is waar het cabinepersoneel zo goed in is. Ze doen allerlei dingen, zoals wandelen, samen taarten bakken, een schaaktoernooi organiseren en noem maar op. Juist doordat ze hun sterke kanten kunnen inzetten ervaren ze werkgeluk en zingeving, wat erg belangrijk is bij het re-integreren. Voor de ouderen is het ook geweldig, want ze krijgen tijd en aandacht die anders lastiger te realiseren is. En het verzorgingshuis heeft door de samenwerking met KLM een continue aanvoer van vrijwilligers. Een driedubbele winsituatie dus.”

Winst voor alle partijen

Ook Ester ziet het succes van het project. “Het is heel mooi dat een bedrijf zich op deze manier wil inzetten en ook helemaal onderdeel is van zo’n organisatie. Vanwege het structurele karakter en omdat een eigen coördinator zorgt voor een soepele afstemming tussen de locaties en het personeel van KLM. Uit onderzoek is gebleken dat mensen door het doen van vrijwilligerswerk gelukkiger worden. Mooi dat een werkgever als KLM die ervaring kan bieden en zo ook mensen kan laten ervaren wat de meerwaarde is van vrijwillige inzet. Ik vind Stella’s visie om meer bedrijven te inspireren om zich in te zetten voor de zorg en het verminderen van eenzaamheid fantastisch.” Dat meer bedrijven dit doen, ziet Stella inderdaad graag. “Niet alleen is het voor de zorg een prettige situatie; wij als bedrijf halen er echt wat uit. Mensen re-integreren namelijk sneller, omdat ze minder terugval hebben. Die enorme verkorting van de verzuimduur levert een forse kostenbesparing op en de medewerkers kunnen in alle rust weer vertrouwen krijgen in hun talenten. Elk bedrijf heeft te maken met verzuim en als je op structurele basis mensen uitleent aan sociaal-maatschappelijke sector en zelf de verzuimduur kan verkorten, dan is het winst voor alle partijen.”

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen