Sweco draagt bij aan veranderende invulling van social return

Voorheen ging social return vooral over arbeidsparticipatie. Nu steeds meer over een bredere sociale impact. Een goede zaak, vindt Rik Jansen, coördinator SROI bij Sweco. De kanteling naar vrijwilligerswerk met thema armoede- en eenzaamheidsbestrijding past goed bij het bedrijf.

Eerst even over Sweco: bij dit kennisintensieve bedrijf wordt alles ontwikkeld wat je om je heen ziet. Het is het grootste architecten- en ingenieursadviesbureau van Europa dat in landelijk en stedelijk gebied opereert. Ze hebben met name zakelijke contracten met overheidsinstanties, waar social return vaak vast onderdeel is van de overeenkomst.

Meer focus op inzetten van kracht

Tot half 2021 waren er bij Sweco drie belangrijke manieren om SROI in te vullen: plaatsingen van medewerkers, inkoop bij sociale bedrijven en kennis delen. In de afgelopen periode is daar de kracht van eigen medewerkers steeds meer bijgekomen. “Vrijwilligerswerk was altijd al aanwezig bij Sweco. We zijn van oorsprong een Zweeds bedrijf, waar de sociale kant al sinds jaar en dag hoog in het vaandel staat. Het type mens dat we aantrekken is over het algemeen altijd betrokken in de maatschappij.” Sweco telt 1900 experts in Nederland en heeft rond de zestig contracten waarbij er sprake is van social return. “Social return is voor ons niet de incentive om ons in te zetten. Het zit al in de bedrijfscultuur.”

Eigen verantwoordelijkheid en ondernemerschap

Het bedrijf is onderverdeeld in projectgroepen die contracten aangaan en ook zelf de social return in moeten lossen. Rik gaat al in de offertefase met gemeenten, provincies en andere opdrachtgevers in gesprek om te overleggen hoe de social return zou kunnen worden ingevuld. “Wat wij willen is het op de werkvloer neerleggen, bij de medewerkers zelf die lokaal bezig gaan. Eigen verantwoordelijkheid en ondernemerschap vinden we belangrijk.”
Eén van de projecten die Sweco invult, is de continue samenwerking met de Refugee Talent Hub. “In dit programma komen twee vormen van social return voor: we nemen statushouders aan (die hebben vaak een afstand tot de arbeidsmarkt) en onze medewerkers kunnen mentor worden van een statushouder. De inzet vraagt zo’n twintig uur en vijf maanden tijd. We streven er niet naar dat de statushouders per se bij ons in het bedrijf blijven. We willen ze graag helpen in hun ontwikkeling, ook als ze elders aan de slag gaan”, geeft Suzan Peters aan. Naast HR business partner is ze in de lead om de samenwerking met de Refugee Talent Hub succesvol vorm te geven bij Sweco. “Eén van de eerste deelnemers aan het traject is net gestart met een phD aan de TU Delft. Ik ben er trots op dat we aan deze mooie volgende stap voor hem hebben kunnen bijdragen.”,

Invulling van social return verandert

In de regio Rijnmond heeft Sweco meerdere contracten met een SROI-verplichting lopen. Zo ook bij de gemeente Zuidplas. Ingrid van Groenestein, accountmanager social return, ziet ook dat de invulling van social return verandert. “Veel mensen zijn aan het werk, het aantal met afstand tot arbeidsmarkt wordt steeds minder. Dat is een goede ontwikkeling. De verschuiving gaat richting meer maatschappelijke activiteiten. In Capelle, onderdeel van Ingrids werkgebied, worden maatschappelijke activiteiten aangeboden waaruit bedrijven kunnen kiezen. Dat is fijn voor maatschappelijke organisaties en voor de bedrijven, die het wiel niet helemaal zelf uit hoeven te vinden. Ze kiezen uit een van de hoofddoelen: meedoen, sport en bewegen, leren en sociaal ondernemen. We merken veel enthousiasme.”

Meer vrijwillligerswerk als vorm van social return

Ook Rik is blij met de toename van vrijwilligerswerk als vorm van social return. “Het zou geweldig zijn als vrijwilligerswerk door bedrijven vaker beloond zou worden en ingezet kan worden als social return. Sweco is een kennisinstantie, dat is waardevol merken we, want het is kennis die normaal niet snel toegankelijk is voor maatschappelijke organisaties. Ik ken een collega die al in eigen tijd onderdeel is van een voedselbank en die een andere collega heeft gevraagd uren in te zetten om te kijken hoe er energie bespaard kan worden in het pand van de voedselbank. Ook kennis op het gebied van landschapsontwikkeling en het anders inrichten van wijken kunnen we goed inzetten. We bieden medewerkers de ruimte in goed overleg om zich vrijwillig in te zetten. Vrijwilligerswerk draagt eraan bij dat je meer inzicht krijgt in de achtergrond en omstandigheden van andere mensen. Het geeft voldoening dat je iets kan betekenen voor een ander en het draagt bij aan de eigen ontwikkeling.”

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen