Impact maken via Social Return: advocatenkantoor CMS traint statushouders

Veel bedrijven krijgen in hun werkzaamheden voor overheids- of (semi)publieke instellingen te maken met een social return verplichtingen. Een waardevolle manier om naast de opdracht ook op sociaal gebied een bijdrage te leveren. Dat kan op diverse manieren en een van die manieren is (en wellicht wist je dat nog niet) vrijwilligerswerk via jouw bedrijf. Lees hier meer over de kansen van social return en medewerkersvrijwilligerswerk. 

 

Wat is social return

De Rijksoverheid wil dat iedereen zoveel mogelijk meedoet in de samenleving. Dat betekent dat iedereen uitzicht heeft op werk en inkomen. Het principe van social return is dat (semi)publieke opdrachtgevers als voorwaarde stellen dat opdrachtnemers, naast het uitvoeren van de reguliere opdracht, ook iets terugdoen op maatschappelijk vlak. Daarbij ligt de focus op het vergroten van de werkgelegenheid van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar kan ook ruimte gegeven worden aan andere invullingen van een maatschappelijke bijdrage.

(Bron: PIANOo)

 

 


Maatschappelijke activiteit als social return

Binnen social return bestaat de mogelijkheid om social return in te vullen in de vorm van een maatschappelijke activiteit. Dat wordt door de diverse publieke instellingen op een verschillende manier vormgegeven en gewaardeerd. Zo gebruikt de ene een bouwblokkenmethode, terwijl een andere instelling kiest voor maatwerk. 

Veel overheden zoeken bij de invulling van deze maatschappelijke activiteit naar een (toekomstige) verbinding met de arbeidsmarkt. Dat kan bijvoorbeeld minder eenzaamheid, verminderen van armoede of versterken van kansengelijkheid en latere arbeidsparticipatie/preventie zijn. Van gastlessen op scholen, het zijn van een mentor van een nieuwkomer of het zijn van een schuldhulpmaatje. 

“Het zou geweldig zijn als vrijwilligerswerk door bedrijven vaker beloond zou worden en ingezet kan worden als social return.” - Rik Jansen, coördinator SROI bij Sweco


Ga in gesprek

Per overheidsinstantie, gemeente of regionaal samenwerkingsverband wordt social return verschillend georganiseerd. Bijvoorbeeld bij een social return bureau, social return adviseur/makelaar/accountmanager of is het belegd bij WerkgeversServicePunt. Deze organisaties zijn nog niet allemaal ervaren met het invullen van social return in de vorm van een maatschappelijke activiteit, maar staan open voor het gesprek hierover. 


Meer weten over medewerkersvrijwilligerswerk

 

 

 


Zo doen andere bedrijven dat:

Tijdens de Partnerdag van NL Cares ontmoetten we Erik Hoogenhout, Director Business Development, Marketing & Operations bij CMS. Naast vele andere vormen van maatschappelijke betrokkenheid, doet het kantoor in het kader van Social Return voor het Ministerie van BZK ook vrijwilligerswerk.

De juristen van CMS, één van de grootste advocatenkantoren ter wereld, waren er snel bij toen Erik een oproep deed om trainingen te geven aan statushouders. “Kennelijk sprak het aan. De trainingen zijn een nieuw project in samenwerking met NL Cares. We waren al maatschappelijk actief. Al langer zamelen we geld in voor Artsen zonder Grenzen en we werken samen met Emma at Work; bij ons werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook hebben we een samenwerking met Stichting Forward, een organisatie die zich bezighoudt met het bevorderen van acceptatie, erkenning en zichtbaarheid van LHBTIQ+'s binnen de Nederlandse juridische beroepsgroep. Daarnaast geven onze juristen via Pro Bono Connect juridisch advies aan verschillende NGO's.”

Nog meer impact

CMS werkt aan een groot project voor het Ministerie van BZK. In het kader hiervan vraagt het ministerie om bij te dragen de afstand tot de arbeidsmarkt voor bepaalde doelgroepen kleiner te maken (social return). CMS heeft toen ervoor gekozen om wat terug te doen voor statushouders via maatschappelijke activiteiten. “Samen met NL Cares, waarmee we al langer samenwerken, hebben we een prachtig project opgezet om trainingen te verzorgen voor statushouders op het gebied van onder andere taal- en sollicitatievaardigheden. Dit doen we overigens samen een ander advocatenkantoor dat aan dezelfde opdracht voor BZK werkt.”
Elke maand wordt door medewerkers van CMS  als vrijwilligers een training gegeven aan tien tot twintig statushouders. Erik heeft onlangs zelf een taaltraining verzorgd. “Het was heel mooi om te zien hoe mensen met verschillende achtergronden hun best deden om onze moeilijke taal te leren. Fijn dat wij daarbij kunnen helpen. We hebben samen ook erg gelachen. Humor werkt altijd verbindend. Het was voor iedereen een leuke en leerzame activiteit. We zouden trouwens nog meer impact willen maken en de kansen van statushouders in de Nederlandse maatschappij verbeteren. Dit willen we bereiken door te kijken hoe we de training nog meer kunnen afstemmen op de deelnemers.”

Echt een verschil maken

Alle Roodbergen, directeur van NL Cares, denkt samen met CMS na over hoe de impact vergroot kan worden. “We kijken of we gerichtere trainingen kunnen verzorgen. Zo kan CMS in het bijzonder mensen helpen die baat hebben bij het netwerk van de juristen. Door een nog betere match tussen vrijwilligers en deelnemers wordt de impact per persoon groter, omdat je mensen actief vooruit kan helpen.”
Erik zou het geweldig vinden als de collega’s van CMS de deelnemers aan de training zo kunnen helpen dat ze door de opgestoken vaardigheden ook daadwerkelijk een baan kunnen vinden. “Als we dat kunnen realiseren, weet je dat je echt een verschil hebt kunnen maken en een zinnige bijdrage hebt kunnen leveren.”

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.