This policy paper obtains information about how to develop sufficient corporate volunteering programs and activities to increase the chances of achieving transformative learning outcomes.
In één ruk uitgelezen! Dit paper is heel lekker leesbaar, leerzaam en ook nog praktisch. Als je als bedrijf nog niet overtuigd was van het nut en de noodzaak van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen, en in het bijzonder van het faciliteren van vrijwilligerswerk voor je medewerkers, word je dat nu wel! En ja @markmolenaar dit gaan we zeker gebruiken in het Nationaal Jaar Vrijwillige Inzet Het gaat ons zeker helpen bij het doel om veel meer bedrijven enthousiast te krijgen voor medewerkers-vrijwilligerswerk. Dit paper geeft allereerst een goed basisinzicht in een aantal begrippen als Corporate Social Responsibility (CSR) en Corporate Volunteering (medewerkers-vrijwilligerswerk). Ook de vormen waarin medewerkers-vrijwilligerswerk in een programma kan worden gegoten komen uitgebreid aan de orde. De verschillende voordelen van het faciliteren/organiseren van vrijwilligerswerk als bedrijf passeren vervolgens uitvoerig de revue. Niet alleen de bij mij al bekende voordelen als: positieve sociale impact, meer binding en motoivatie van medewerkers, hogere tevredenheid met het werk, meer betrokkenheid en loyaliteit bij het werk, mogelijkheid om andere vaardigheden te ontwikkelen, postief effect op de repuatie van het bedrijf en meer aantrekkelijke potentiele werkgever. Dit paper gaat uitgebreid in op een nieuwe trend: het inzetten van medewerkers-vrijwilligerswerk om te komen tot transformational learning (TL). Als HR instrument dus. Om de duurzaamheidsdoelen (SDG's) te kunnen halen zijn kleine stapjes niet genoeg. Fundamentele transitities zijn nodig. De duurzaamheidswaarden van bedrijven moeten veranderen. Dus die van hun medewerkers ook. Daar kan medewerkers-vrijwilligerswerk enorm bij helpen. Wat als je dat doet op de manier zoals hier aangereikt wordt kunnen medewerkers komen tot ervaringen die hun wereldbeeld en referentiekaders veranderen. Maak dit dan ook onderdeel van HR-beleid, leiderschaps- en MD- en traineeprogramma's. Het paper gaat uitvoerig in op hoe transformational learning plaatsvindt (ervaring uit de comfortzone, kritische reflectie in kleine groepen, actie met doelen en plannen). Het paper eindigt met een praktische toolbox en checklist. Aan de hand van een 'Pick & Choose menu' (leuk bedacht ), met special flavors, kun je concreet aan de slag gaan. Bijvoorbeeld met de special flavor exotic eco, spicy society of crunchy corporate. Het paper sluit af met een mooi voorbeeld van werknemers-vrijwilligerswerk, zonder en met aspecten van transformational learning zoals een briefing en een afsluiting. In het ene geval had je wellicht een leuke middag en in het andere geval (waarin je exact hetzelfde uitvoerde) heb je een ervaring voor het leven gehad die je deelt met iedereen om je heen.
In één ruk uitgelezen! Dit paper is heel lekker leesbaar, leerzaam en ook nog praktisch. Als je als bedrijf nog niet overtuigd was van het nut en de noodzaak van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen, en in het bijzonder van het faciliteren van vrijwilligerswerk voor je medewerkers, word je dat nu wel! En ja @markmolenaar dit gaan we zeker gebruiken in het Nationaal Jaar Vrijwillige Inzet Het gaat ons zeker helpen bij het doel om veel meer bedrijven enthousiast te krijgen voor medewerkers-vrijwilligerswerk.
Dit paper geeft allereerst een goed basisinzicht in een aantal begrippen als Corporate Social Responsibility (CSR) en Corporate Volunteering (medewerkers-vrijwilligerswerk). Ook de vormen waarin medewerkers-vrijwilligerswerk in een programma kan worden gegoten komen uitgebreid aan de orde.
De verschillende voordelen van het faciliteren/organiseren van vrijwilligerswerk als bedrijf passeren vervolgens uitvoerig de revue. Niet alleen de bij mij al bekende voordelen als: positieve sociale impact, meer binding en motoivatie van medewerkers, hogere tevredenheid met het werk, meer betrokkenheid en loyaliteit bij het werk, mogelijkheid om andere vaardigheden te ontwikkelen, postief effect op de repuatie van het bedrijf en meer aantrekkelijke potentiele werkgever. Dit paper gaat uitgebreid in op een nieuwe trend: het inzetten van medewerkers-vrijwilligerswerk om te komen tot transformational learning (TL). Als HR instrument dus.
Om de duurzaamheidsdoelen (SDG's) te kunnen halen zijn kleine stapjes niet genoeg. Fundamentele transitities zijn nodig. De duurzaamheidswaarden van bedrijven moeten veranderen. Dus die van hun medewerkers ook. Daar kan medewerkers-vrijwilligerswerk enorm bij helpen. Wat als je dat doet op de manier zoals hier aangereikt wordt kunnen medewerkers komen tot ervaringen die hun wereldbeeld en referentiekaders veranderen. Maak dit dan ook onderdeel van HR-beleid, leiderschaps- en MD- en traineeprogramma's. Het paper gaat uitvoerig in op hoe transformational learning plaatsvindt (ervaring uit de comfortzone, kritische reflectie in kleine groepen, actie met doelen en plannen).
Het paper eindigt met een praktische toolbox en checklist. Aan de hand van een 'Pick & Choose menu' (leuk bedacht ), met special flavors, kun je concreet aan de slag gaan. Bijvoorbeeld met de special flavor exotic eco, spicy society of crunchy corporate.
Het paper sluit af met een mooi voorbeeld van werknemers-vrijwilligerswerk, zonder en met aspecten van transformational learning zoals een briefing en een afsluiting. In het ene geval had je wellicht een leuke middag en in het andere geval (waarin je exact hetzelfde uitvoerde) heb je een ervaring voor het leven gehad die je deelt met iedereen om je heen.
I'm absolutely going to read this! This might be very interesting to use for our National Year of Volunteering. Don't you think so Monique de Bree ?
Volg Vereniging NOV: FacebookLinkedInYoutubeInschrijven nieuwsbrief Hart voor vrijwilligerswerk? Word lid als organisatie!
Partners:
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.