Als bedrijf heb je MVO-waarden hoog in het vaandel staan, ze zijn onderdeel van de bedrijfsstrategie en je medewerkersvrijwilligerswerk is er op afgestemd. Maar niet iedereen wil zijn tijd besteden aan de door de baas gekozen thema’s. Misschien hebben medewerkers er zelfs helemaal geen zin meer in als ze het gevoel krijgen dat het een verplichting is. Ze zetten zich wel graag in, maar dan liever voor een goed doel dat aansluit bij hun persoonlijke waarden en interesses. Hoe geef je medewerkers de vrijheid om hun passie te volgen en tegelijkertijd de focus op de bedrijfsstrategie te richten?
Om te voorkomen dat geïnteresseerde medewerkers afhaken, kun je kiezen om verschillende soorten vrijwilligerswerk aan te bieden. Moedig medewerkers aan om hun eigen ‘passie-projecten’ aan te dragen, maar biedt ook programma’s aan met bepaalde bedrijfsthema’s.
Ongeveer 43% van de Nederlanders doet vrijwilligerswerk. De een doet het misschien voor de eerste keer, staat nog aan het begin van zijn vrijwilligerscarrière, een ander doet het al jaren en is een doorgewinterde vrijwilliger met veel ervaring.
De verschillende stadia die je doorloopt in vrijwilligerswerk zijn een beetje te vergelijken met reizen. Op reis in vrijwilligersland, de volunteer journey, ga je door verschillende fases: eerst ben je een toerist die een nieuwe wereld ontdekt en zich nog niet zo goed een houding weet te geven, dan word je een reiziger, die bewust zoekt naar de interessantste plekken. Tenslotte ben je de ervaren gids, die mensen rondleidt en van informatie voorzit.
Beschouw je medewerkers als toeristen, reizigers en gidsen in vrijwilligersland. De toeristen en reizigers hebben de potentie om leiders te worden. Maar het zijn de gidsen die leiderschapsontwikkeling stimuleren. Wanneer je gidsen vindt en traint tot officiële leiders, de volunteer leaders, boor je passie en enthousiasme aan. Hoe herken je ze en wat hebben ze nodig?
Vattenfall Foundation steunt Good Busy, omdat ook zij gelooft in de kracht van actieve bijdragen vanuit medewerkers. “Vattenfall Foundation wil middels verschillende activiteiten de maatschappelijke betrokkenheid van de medewerkers vergroten. We kunnen dit echter niet alleen en middels Good Busy proberen wij te inspireren en middels samenwerkingen de maatschappelijke impact te vergroten.” Ronald Smit, coördinator Vattenfall Foundation
Klik op de iconen voor meer informatie over de andere vier principes
Volg Vereniging NOV: FacebookLinkedInYoutubeInschrijven nieuwsbrief Hart voor vrijwilligerswerk? Word lid als organisatie!
Partners:
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.