Home > Home > FAQ

FAQ Nationale Vrijwilligersprijzen

Je mag altijd meedoen, maar degenen die in 2023 de eerste en tweede prijs hebben gewonnen, komen voor dit jaar (2024) niet in aanmerking voor een prijs. 

Vanaf 1 december kunnen de vlogs weer worden aangelverd via whatsapp of via de mail.

Het nummer waar je je vlog naartoe kunt appen is 06 8351 5082

Of je nu een lokale of landelijke organisatie bent, iedereen die meedoet, dingt mee naar DE hoofdprijs van € 15.000,-. Er valt dus écht iets te winnen en dat maakt het wel extra spannend. Net als voorgaande jaren selecteert een selectiecommissie zes genomineerden. Met deze 6 genomineerden maken we een boeiende documentaire over vrijwilligerswerk. 

Naast DE hoofdprijs van € 15.000,- winnen de andere 5 genomineerden sowieso € 2.000,-. Ben je niet genomineerd, maar wel één van de 80 favorieten van de selectiecommissie, dan win je € 750,-!  

Vrijwilligerswerk bij sportclubs. Denk o.a aan coaches, scheidsrechters, kantinemedewerkers en trainers. 

Vrijwilligerswerk bij organisaties die in het teken staan van lichamelijke, geestelijke en sociale hulp en zorg. Denk aan o.a.  ziekenhuizen, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, hulp aan dak en thuislozen, aan mensen met psychiatrische achtergrond of aan mensen met (problematische) schulden.

Vrijwilligerswerk bij organisties die een cultureel doel dienen zoals bv. musea, monumenten, etc.

Vrijwilligerswerk bij organisties gericht zijn op natuurbehoud, duurzaamheid en/of dierenzorg. Denk aan dierentuinen, kinderboerderijen, natuurparken, pluktuinen, natuurbescherming, dierenbescherming en ambulances, etc. 

Vrijwilligerswerk bij organisties gericht op maatschappelijk betrekken en versterken van gemarginaliseerde groepen zoals de LHBTQI gemeenschap, vluchtelingen en andere minderheden groepperingen. 

Vrijwilligerswerk gericht op het versterken en betrekken van kinderen in de leeftijd tot 18 jaar. Denk aan Scouting, theater, muziek, vakantiekampen, etc. 

Vrijwilligerswerk bij organisties gericht op het versterken van wijk en/of buurtinitiatieven. Van buurtkoffie's tot samen guerillagardering. 

Vrijwilligerswerk bij organisties gericht op het vergroten van de veilgheid van mensen en dus ook gebouwen. Denk aan Brandweer, reddingsbrigades, beveiliging van feesten.

Zoals scholen, universiteiten, opleidingsinstituten, etc. Denk ook, overblijven, luizenmoeder/vaders, feestcommissies etc. 

Vrijwilligerswerk bij organisaties gericht op het opkomen voor de belangen van mensen, natuur en/of dieren, met een politiek doel of actiegericht doel. 

Vrijwilligerswerk bij organisaties gericht op hulp aan een niet-nederlands doel. 

Alle niet genoemde vrijwilligerswerk.

Je vlog mag niet langer zijn dan 1 minuut. Vlogs langer dan 1 minuut kunnen we niet accepteren. Wil je je vlog delen op Instagram dan mag deze ook niet langer dan 1 minuut zijn. Dan ben je meteen daarop voorbereid en wij moeten ergens een grens trekken en een langer dan 1 minuut vlog is niet fair tegenover degenen die wel een vlog van 1 minuut aanleveren.

 

Op onderstaande data geven Ramon Masius en Chulah Berkowitz vlog workshops. Aan het einde van de workshop heb je geleerd een vlogje te maken voor je aanmelding voor de Nationale Vrijwilligersprijzen.
De data voor de workshops vind je onderstaand. Klik op het linkje om je aan te melden.

1 november 2023 van 19.30 tot 21.30 online - aanmeldlink
28 november 2023 van 13.00 - 16.00 live in Utrecht - aanmeldlink
19 december 2023 van 19.30 - 21.30 online - aanmeldlink
23 januari 2024 van 19.30 - 21.30 online - aanmeldlink

 

FORMAT ONE MINUTE VLOG

(vertel over jullie vrijwilligerswerk aan de hand van een gebeurtenis)

STAP 1. Begin je verhaal met ‘Toen’
‘Toen’
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus bijvoorbeeld:

  1. Toen Peter binnenkwam als vrijwilliger….
  2. Toen we zagen dat dit monumentale pand….
  3. Toen de moeder van Paul vertelde dat haar zoon vaak vreemd gevonden werd…
  4. Toen we ontdekten dat we samen een passie hadden voor opera….
  5. Toen we zagen dat Chantal anderen kon helpen met hun schulden….
  6. Toen we erachter kwamen dat achter elk verwaarloosd dier een verhaal schuilt…

 

STAP 2. Vertel wat er aan de hand was
(Zorg ervoor dat je de emotie benoemt die speelde - vrolijk, verdrietig, boos, nieuwsgierig, verbazing, schrik, plezier, genieten, etc.)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus bijvoorbeeld:

  1. Toen Peter binnenkwam als vrijwilliger had hij geen werk en dat kon je goed merken aan zijn humeur. Hij raakte in een depressie en kwam nauwelijks meer z’n deur uit.
  2. Toen we zagen dat dit monumentale pand op instorten stond, waren we woest dat de eigenaar het pand zo verwaarloosde.
  3. Toen de moeder van Paul vertelde dat haar zoon vaak vreemd gevonden werd, was ze erg bang dat we als vereniging haar en haar zoon zouden weigeren.
  4. Toen we ontdekten dat we samen een passie hadden voor opera, kwamen we erachter dat er geen plek was om amateurkunst te bedrijven. We zagen onze plannen voor een operagezelschap bijna stranden.
  5. Toen we zagen dat Chantal anderen kon helpen met hun schulden werd ze van hulpvrager hulpbieder.
  6. Toen we erachter kwamen dat achter elk verwaarloosd dier een verhaal schuil, zagen we in dat we niet alleen dieren helpen, maar ook mensen. Mensen die in tranen waren.
     

STAP 3. Wat gebeurde er toen?
(Is er een probleem opgelost? Hoe is het opgelost? Of is de situatie veranderd? Hoe is het veranderd?)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus bijvoorbeeld:

  1. Hij bleek websites te kunnen maken. Daarmee heeft hij ons enorm geholpen.
  2. Met crowdfunding hebben we het pand kunnen overnemen en nu….
  3. We hebben haar gerust gesteld en Paul heel langzaam, beetje bij beetje laten meedoen met de trainingen. Dat kon omdat een van de jongeren als hulptrainer meedeed.
  4. We hebben een boer bereid gevonden zijn stallen beschikbaar 4 x per jaar beschikbaar te stellen.
  5. Ze kon hierdoor niet alleen beter met haar eigen schuldenproblematiek omgaan, met maar ook andere vrijwilligers helpen te zien waar de problemen zaten.
  6. Onze vrijwilligers kregen meer verhaal bij de mensen achter de dieren.

 

STAP 4. Wat is dan nu het resultaat of de stand van zaken

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus bijvoorbeeld:

  1. Via onze website bereiken we nu veel meer mensen en kunnen we veel meer mensen koppelen aan een maatje.
  2. Is het buurthuis waar iedereen terecht kan voor een kop koffie of een cursus. Of voor een wijkberaad.
  3. Paul is nu een van de kinderen. En als ie raar doet (wat is raar?), dan weten de andere kinderen waarom dat zo is. Enorm grappig, soms moeilijk, maar heel fijn voor Paul, zijn moeder en de vereniging.
  4. De boer zingt zelf mee en we hebben een publiek dat lacht en huilt tijdens de voorstellingen, die vaak hilarisch zijn.
  5. We kunnen nu veel effectiever mensen met schulden helpen en de gemeente heeft haar beleid aangepast, waardoor we veel eerder mensen kunnen helpen.
  6. Nu helpen we niet alleen dieren, maar ook mensen.

 

 

 

 

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen